Sreda, 23. september 2020 - 19:43

Kultura/Slovenija

Nova rasa: krstna uprizoritev satirične drame avtorja in režiserja Matjaža Zupančiča

Ljubljana, 23. september 2020 (MOREL)- Uvodno dejanje sezone 2020/21, podnaslovljene Lebdenje, bo na odru Male drame slavnostno zaznamovala krstna uprizoritev satirične drame Nova rasa, v kateri je avtor in režiser Matjaž Zupančič želel s satirično obravnavo nacizma »prešiti idejo čiste rase s pojmom izrojene umetnosti«. V uprizoritvi igrajo Bojan Emeršič, Jurij Zrnec, Saša Tabaković, Barbara Cerar in Gregor Baković, za katere je Zupančič vloge tudi napisal. Dramaturginja krstne uprizoritve in urednica gledališkega lista je Darja Dominkuš, scenografinja Janja Korun, kostumografinja Bjanka Adžić Ursulov, koreografinja Sinja Ožbolt, oblikovalec zvoka Vanja Novak, oblikovalec luči Andrej Hajdinjak, lektor Jože Faganel, študijsko pa sta pri uprizoritvi sodelovala še asistent režiserja Bor Ravbar in asistentka dramaturginje Zala Norčič. Nova rasa bo premierno predstavljena v petek, 25. septembra, in v soboto, 26. septembra, ob 20.00. Prve ponovitve bodo na sporedu 28., 29. in 30. septembra ter 1. in 2. oktobra ob 20.00.

Ljubljana, 23. september 2020 (MOREL)- Uvodno dejanje sezone 2020/21, podnaslovljene Lebdenje, bo na odru Male drame slavnostno zaznamovala krstna uprizoritev satirične drame Nova rasa, v kateri je avtor in režiser Matjaž Zupančič želel s satirično obravnavo nacizma »prešiti idejo čiste rase s pojmom izrojene umetnosti«. V uprizoritvi igrajo Bojan Emeršič, Jurij Zrnec, Saša Tabaković, Barbara Cerar in Gregor Baković, za katere je Zupančič vloge tudi napisal. Dramaturginja krstne uprizoritve in urednica gledališkega lista je Darja Dominkuš, scenografinja Janja Korun, kostumografinja Bjanka Adžić Ursulov, koreografinja Sinja Ožbolt, oblikovalec zvoka Vanja Novak, oblikovalec luči Andrej Hajdinjak, lektor Jože Faganel, študijsko pa sta pri uprizoritvi sodelovala še asistent režiserja Bor Ravbar in asistentka dramaturginje Zala Norčič. Nova rasa bo premierno predstavljena v petek, 25. septembra, in v soboto, 26. septembra, ob 20.00. Prve ponovitve bodo na sporedu 28., 29. in 30. septembra ter 1. in 2. oktobra ob 20.00. 

Najnovejša Zupančičeva igra in uprizoritev satirično obravnavata zgodbo o dveh mladih slikarjih, Adolfu Hitlerju in Viktorju Karlsteinu, ki bi se rada vpisala na dunajsko Akademijo za likovno umetnost, a jima ta podvig ne uspe. Veliko pozneje, leta 1944, sta oba v Berlinu. Hitler je medtem postal firer (Gregor Baković), Karlstein (Bojan Emeršič) pa znanstvenik, ki za potrebe Wehrmachta, oboroženih sil nacistične Nemčije, konstruira novi monstruozni bitji v moški in ženski podobi. Markus (Saša Tabaković) in Heidi (Barbara Cerar) bosta zmagovito orožje v času, ko nacisti izgubljajo na vseh frontah, hkrati pa sta tudi Viktorjevo umetniško delo. Prvi pogoj za uspešnost tega eksperimenta naj bi bil, da so deli teles, ki sestavljajo novi kreaturi, arijskega porekla, kar pa se izkaže za težavo, saj leta 1944 v Berlinu čistega »arijskega materiala« ni več na pretek in tako pride do usodne napake … 

Matjaž Zupančič v besedilu in pri režiji Nove rase prepleta satiro in fikcijo z zgodovinskimi dejstvi ter zastavlja pomembna vprašanja o tem, v kakšnem času živimo danes. »Tako kot pri pisanju se tudi pri režiji predstave igram z elementi grozljivke, politične satire, fantastike, črne komedije … in najbrž še česa,« pojasni Zupančič v intervjuju Virus fašizma v gledališkem listu uprizoritve. Skozi zgodovinski kontekst opozarja na nadvse aktualne polemike ponovnih vzponov fašizma, rasizma, šovinizma in ksenofobije ter se sprašuje, ali tudi danes obstaja strah pred »izrojeno umetnostjo«. Pri iskanju odgovorov se poda k njihovemu izvoru, z upanjem, »da bo ključna poanta, ki seveda meri natančno nazaj na sodobnost, skozi takšno distanco postala bolj jasna«.  

Čeprav se s Hitlerjem, nacizmom in fašizmom ukvarjajo predvsem zgodovinarji, so njihove ugotovitve nemalokrat inspiracija številnim umetnikom, ki zgodovinska dejstva v svojih delih reinterpretirajo. Zupančičevi izhodišči pri pisanju drame in v procesu režije uprizoritve Nova rasa, sta ideologija nacizma in človeško telo. Novi monstruozni bitji, ki ju kot svojo umetniško delo želi ustvariti znanstvenik Viktor Karlstein, sta odgovor na umetnost, ki so jo nacisti leta 1937 imenovali Entartete Kunst – Izrojena umetnost. Zgodovinski Hitler je bil poražen in Karlsteinu se vizija o novi rasi, nadčloveku, ne posreči, »a monstrum, ki s(m)o ga ustvarili, lahko kadarkoli uide z verige,« zapiše v gledališkem listu Darja Dominkuš. »Tako Zupančič v svojem besedilu s pomočjo včasih že kar srhljivega črnega humorja po eni strani operira z noro idejo o nad-telesu in nad-rasi, po drugi strani pa v samem dialogu enako drastično razgalja absurdno logiko sovražnega govora,« poudarja Darja Dominkuš. »Fašizem je virus, s katerim človeštvo še zdaleč ni do konca prekuženo. Če bo gledalec po ogledu naše predstave nekoliko bolj imun, bo pomemben cilj dosežen. Ostalo so estetska vprašanja,« poudari Zupančič. Igra Nova rasa je začela nastajati že leta 2008 z delovnim naslovom Telo. Drama je lani prvič izšla pri Cankarjevi založbi v zbirki Zupančičevih dram Zadnje drame, integralno dramsko besedilo pa je objavljeno tudi v sredici gledališkega lista.

 

Foto: Peter Uhan / SNG Drama Ljubljana

 Jernej Pristov, vodja službe za odnose z javnostmi in mednarodno sodelovanje

Arhiv

PonTorSreČetPetSobNed
   12345678910111213141516171819202122232425262728293031
Vita

UJFAIR

NepremiÄŤnine Si21 Avto.info

Luksuz.net

Prometej