
Ljubljana (MOREL)- Pretekla dva tedna so na Agenciji za varnost prometa v sodelovanju s policijo izvajali nacionalno preventivno akcijo Mikromobilnost. Akcija, ki se osredotoča na varnost voznikov koles, e-koles in e-skirojev, je potekala od ponedeljka, 6. maja pa do nedelje, 19. maja. Mikromobilnost je ena od štirih nacionalnih stebrov Resolucije o nacionalnem programu varnosti cestnega prometa za obdobje 2023–2030. To je najhitreje rastoča oblika mobilnosti, ki zmanjšuje vplive
na okolje, spreminja uporabo urbanega prostora in stroške mobilnosti, vendar pa vozniki oz. uporabniki koles, e-koles in e-skirojev spadajo med najranljivejše udeležence v prometu.
Policisti so v času trajanja akcije poostreno nadzirali promet in ugotavljali kršitve kolesarjev in voznikov lahkih motornih vozil (e-koles in e-skirojev) ter pešcev. Na slovenskih cestah so zabeležili 1250 kršitev cestnoprometnih predpisov voznikov koles, e-koles, e-skirojev in pešcev od tega so v 784 primerih kršiteljem izrekli opozorilo. Pri nadzoru cestnega prometa je bilo pri 61 voznikih koles in e-skirojev ugotovljena vožnja pod vplivom alkohola, od tega pri 33 voznikih do 0,52 mg
alkohola na liter izdihanega zraka in pri 28 voznikih nad 0,52 mg/l. Po ugotovitvah policistov, je bil velik del kršitev povezanih z nepravilno stranjo oz. smerjo vožnje, vožnjo v rdečo luč, neuporabo čelade in uporabo mobilnih telefonov. Vse to prispeva k večjemu tveganju za nastanek prometne nesreče, zato vsem udeležencem svetujejo, naj bodo v prometu maksimalno previdni in naj upoštevajo vse cestnoprometne predpise.
Splošna pravila za varno udeležbo voznikov e-skirojev, kolesarjev in e-kolesarjev v prometu vključujejo:
- Uporaba zaščitne opreme: Pri vožnji s kolesom, e-kolesom ali e-skirojem je tudi po 18. letu starosti priporočljivo nositi zaščitno čelado. Za vse, mlajše od 18. let, je čelada obvezna. Ugotavljamo, da več kot polovica voznikov e-skirojev v času prometnih nesreč čelade doslej ni uporabljala. Poškodbe glave so brez uporabe čelade najpogostejše in tudi z najhujšimi posledicami. Delež uporabe čelade med vozniki e-skirojev pri hujših telesnih poškodbah za prve štiri mesece letošnjega leta pada in je za 18 % manjši kot v enakem obdobju lani.
- Prometna pravila: Vozniki lahkih motornih vozil, med katere spadajo tudi električni skiroji, morajo voziti po kolesarskem pasu, kolesarski stezi ali kolesarski poti.
- Če takšnih površin ni na voljo, morajo vozniki električnih skirojev voziti po enakih predpisih kot kolesarji – po desnem robu vozišča v naselju, kjer je največja dovoljena hitrost omejena na 50 kilometrov na uro. Vožnja po površinah za pešce (pločniki ob cestišču) je torej prepovedana, prav tako pa električnega skiroja ni dovoljeno uporabljati izven naselja.
- Vidnost: Poskrbite za dobro vidnost. Nosite svetla oblačila in uporabljajte odsevne elemente, še posebej ponoči. Delujoče luči na kolesu so prav tako pomembne. Ponoči in ob zmanjšani vidljivosti je obvezno imeti sprednje svetilno telo z belo svetlobo in pozicijsko svetilko z rdečo svetlobo na zadnji strani. Poleg tega zakon predpisuje tudi uporabo stranskih oranžnih odsevnikov.
- Previdnost pri vožnji: Vožnja z zmerno hitrostjo in previdnost pri manevriranju okoli drugih udeležencev v prometu sta ključni za varnost.
- Poznavanje svojega prevoznega sredstva: Preden se odpravite na pot, se seznanite s svojim kolesom, e-kolesom ali e-skirojem. Preverite, kako delujejo zavore, luči in druge funkcije.
- Uporaba mobilnih naprav: Med vožnjo ne uporabljajte mobilnih telefonov ali drugih naprav, ki bi lahko odvrnile pozornost.
- Pomembno je, da se vsak zaveda teh nasvetov in jih upošteva za lastno varnost ter varnost drugih udeležencev v prometu.
Stanje prometne varnosti uporabnikov mikromobilnosti v prvi tretjini letošnjega leta in primerjava z enakim obdobjem lani
Policisti so na slovenskih cestah na področju mikromobilnosti v prvih štirih mesecih obravnavali 288 evidentiranih prometnih nesreč, kar je 2 % več kot v enakem obdobju lani. Letos ni bilo nobene žrtve, lani pa je bila v primerljivem obdobju ena (kolesar). Število huje telesno poškodovanih udeležencev se je zmanjšalo za 17 %, glede na enako obdobje lani. Lani je bilo 46 hudo telesno poškodovanih udeležencev, letos pa 38. Število lažje telesno poškodovanih udeležencev se je povečalo za 5 %, in
sicer iz 202 v lanskem letu na 213 udeležencev v enakem obdobju letos. Največ nesreč je bilo evidentiranih z udeležbo kolesarjev, in sicer 237 (lani 236). Največje zvišanje števila nesreč (za 129 %) je bilo pri voznikih e-koles. Podatki za letos so začasni in neuradni.
Največje število nesreč, v povprečju 30, so povzročili povzročitelji v treh starostnih razredih, in sicer od 35 do 64 let. Najmanj prometnih nesreč so povzročili povzročitelji iz starostnega razreda od 15 do 17 let (8 prometnih nesreč), sledi starostni razred od 18 do 24 let (14 prometnih nesreč). Največji porast povzročenih prometnih nesreč je bil zabeležen pri povzročiteljih, starih od 25 do 34 let, in sicer za 67 % (9 prometnih nesreč lani v obdobju od januarja do aprila in 15 prometnih
nesreč v enakem obdobju letos), sledi starostni razred od 55 do 64 let (58 %) in nato povzročitelji, stari od 35 do 44 let (55 %). Največji upad (za 22 %) povzročenih nesreč je bil zaznan pri povzročiteljih, starih do 14 let. Največ prometnih nesreč so letos v prvem štirimesečju povzročili kolesarji, stari od 55 do 64 let in nad 65 let (25 prometnih nesreč), tudi v lanskem primerljivem obdobju so kolesarji, v starosti nad 65 let, povzročili največ nesreč (30 prometnih nesreč). Sledi starostna
skupina povzročiteljev, starih od 45 do 54 let, kateri so povzročili 22 nesreč v letošnjem letu in 25 nesreč v enakem obdobju lani.
Zato je izjemno pomembno, da se vsi zavedamo, da smo na isti poti in da lahko s spoštovanjem drugih udeležencev prispevamo k boljši varnosti vseh. Ob povečanju števila tistih udeležencev, ki so v prometu najbolj izpostavljeni, želimo poudariti skrb za njihovo varnost. Strpnost voznikov motoriziranih vozil in pomen poznavanja ter spoštovanja prometnih predpisov in signalizacije pri varnosti voznikov e-skirojev, kolesarjev in e-kolesarjev, igrajo ključno vlogo.
Kampanja “Vsi smo na isti poti, pazimo drug na drugega”
Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo (MOPE) je skupaj z Agencijo za varnost prometa v začetku letošnjega leta ustvarilo novo video kampanjo, ki poudarja medsebojno spoštovanje in ozaveščenost vseh udeležencev v prometu. Kampanja se osredotoča na varnost pešcev, gibalno oviranih, starejših, najmlajših, kolesarjev in e-kolesarjev. Ključno vlogo pri varnosti teh udeležencev igra strpnost voznikov motoriziranih vozil ter poznavanje in spoštovanje prometnih predpisov in signalizacije.
Hkrati je pomembno, da tudi sami uporabniki teh prevoznih sredstev spoštujejo pravila in se zavedajo svoje odgovornosti na cestah. To so sporočili iz Agencije za varnost prometa. (konec)